Sinopsis
30. HERCEGNOVSKE APRILSKE POZORIŠNE SVEČANOSTI
15. april u 20:30 časova
USPAVANKA ZA ALEKSIJU RAJČIĆ
tekst: Đorđe Kosić
Narodno pozorište u Beogradu u koprodukciji sa Sterijinim pozorjem i Fondacijom „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“.
Režija: Jug Đorđević
Kompozitor: Nevena Glušica
Dramaturg: Tijana Grumić
Scenograf: Andrea Rondović
Kostimograf: Velimirka Damjanović
Koreograf: Damjan Kecojević
Scenski govor: Ljiljana Mrkić Popović
Lica: Aleksija Rajčić – Vanja Ejdus
Horovođe: Iva Milanović, Novak Radulović
Hor: Sara Ristić, Nevena Milošević, Vera Zečević, Danijela Milošević, Mladen Lukić, Goran Milošević, pjevači muškog i ženskog hora
Visoko estetizovano, remek djelo uzvišenog pozorišnog izraza koje nema pandan u poznatim žanrovima. Autori su predložili odrednicu: Intimni spektakl
Sterijina nagrada za tekst, potom još četiri Sterijine nagrade: najbolja predstava, glumačko ostvarenje, originalna scenska muzika i scenski govor; više nagrada na festivalima u Čačku i u Aleksincu; nagrade „Zoran Radmilović“, „Raša Plaović“, festivala Šabačko proleće Vanji Ejdus (dobitnica tri Sterijine nagrade).
“Dramski tekst “Uspavanka za Aleksiju Rajčić” Đorđa Kosića karakterističan je zbog neobične formalno-stilske postavke radnje koja prikazuje sumoran položaj žene u patrijarhalnom društvu. Fragmentarno se pripoveda sudbina Aleksije, na početku zanesene snovima o muškim rukama koje će je grliti, maštarijama koje će biti brutalno razapete stvarnošću, udajom za problematičnog Stamata. Njihovo zajedništvo počinje kriminalnim aktivnostima i njegovim odlaskom u zatvor, pa kasnijim zlostavljanjem, zbog čega ga ona ubija, i sama završava u zatvoru. Ovaj narativ kritički govori i o odsustvu slobode i mogućnosti izbora žena, o palanačkom pogledu na svet koji ženu bez muža tretira kao gubitnicu, dok se bahato i nasilničko ponašanje muškaraca vrednuje kao normalnost. Komad je napisan u stihu i ima izrazite poetske vrednosti, ali i ironično bojenje radnje, običaja i mentaliteta. Donosi začudan spoj tradicije i provokacije, kroz susret elemenata narodne pesme i lascivnih, opscenih reči, što zbog kontrasta izaziva osobeni šok, kao i komički efekat.
Ana Tasić: Rađanje tragedije iz muzike, izvod iz teksta kritike objavljen u Politici, 16. maja 2022.